Home

Indexez, aici (vezi în josul paginii) o serie de poziţii critice recente faţă de documentul pregătitor al „sinodului panortodox” şi faţă de alte manifestări ecumeniste ale unor ierahi ortodocşi.

Sunt poziţii exprimate de către o întreagă biserică locală, de către diverşi episcopi, de către diverse persoane cunoscute pentru activitatea lor în Biserică- de către ortodocşi care au în comun conştiinţa eclezială.

În ceea ce mă priveşte, mai puţin mă interesează cine anume le-a exprimat – de fond, sunt nişte reacţii din lumea ortodoxă, pe care le consider juste şi paradigmatice. Compatrioţii mei care au ca argument forte apelul la autoritate probabil că vor trăi, însă, nişte conflicte interioare…

Biserica locală a Georgiei refuză ecumenismul?! Ierarhi greci critică documentul?!.. IPS Ierotheos Vlachos, pe care îl admiră destui, pe la noi, este… „antiecumenist”?! Părintele Gheorghe Maximov, „celebrul misionar”, este… Dimitrie Tselenghidis, profesor de dogmatică la cea mai mare universitate din Grecia…?! Ba, chiar, culmea ciudăţeniei, un român, preot în România, părintele Mihai-Andrei Aldea, emite comentarii critice la adresa unui atare document „înalt”?!!

[Îmi cer scuze, in absentia, faţă de toţi cei listaţi aici, cu punctele lor de vedere, pentru acest termen aberant, „antiecumenist”, cu care, însă, prin forţa lucrurilor, am ajuns să operăm. Aceasta, deoarece în lumea contemporană nu mai este clar unor mase întregi de oameni că faptul de a susţine că nu există mai multe Biserici, ci „Una sfântă sobornicească şi apostolească” este pur şi simplu ortodox, nicidecum anti-ceva.

Sau, mă rog, este anti ceva în felul implicit în care Crezul ortodox este antieretic, fapt care, însă, pentru generaţii întregi, până la prezentele şi câteva înaintea lor, a fost de la sine înţeles. Nu au simţit nevoia de a inventa superflui termeni aparte, pe capitole, gen „creaţionist”, „antiecumenist” şi mai ştiu eu ce. Dar, se vede că într-o lume ortodoxă precum cea contemporană, care îşi asumă Crezul selectiv, numai pe capitole, apariţia unor astfel de termeni a fost doar o evoluţie firească.]

În aceste momente interesante pentru Biserică [conform unei vorbe din China, care acolo este considerată „urare de bine”: Să trăieşti vremuri interesante!] invit, cu oarece amuzament amar, la consecvenţă pe cei care de ani de zile se străduie să ne (re)educe, pe noi şi pe alţi vorbitori de română care întreţin forme de comunicare cu publicul larg, explicându-ne cum „suntem lipsiţi de iubire”, fiindcă suntem „antiecumenişti” şi cum suntem “neascultători” faţă de ierarhii noştri ecumenişti, criticându-i pentru atitudinea în speţă.

Scrieţi-le şi acestora, menţionaţi mai jos, cât sunt de lipsiţi de iubire şi de virtutea ascultării.

Un început în forţă ar fi să îi scrieţi primul părintelui Gheorghe Maximov. Îl găsiţi şi pe Facebook. Numai că va trebui să vă înarmaţi cu răbdare, fiindcă părintele adesea răspunde greu. Acest lipsit de iubire străbate mii de kilometri, mereu, pentru a propovădui Evanghelia. La fel ca şi prietenul său drag, părintele Daniil Sâsoev, mucenicit pentru acelaşi Crez, Iurii (Gheorghe) Maximov şi l-a asumat integral, inclusiv partea care spune că nu există decât o singură Biserică şi, prin urmare, şi-a închinat viaţa aducerii la Biserica cea Una a cât mai multor oameni, ca să nu rămână în afară şi să piară.

Mai aşteaptă să fie învăţaţi despre”iubire” şi “ascultare” şi ceilalţi, menţionaţi mai jos, aderenţi la Crezul ortodox în integralitatea sa, întocmai cum a fost formulat odinioară prin gura lipsiţilor de iubire Sfinţi Părinţi.

Dacă o faceţi şi vă răspund, promit să public aici integral corespondenţa desfăşurată între domniile voastre…

Pe cei neporniţi pe reeducare îi rog să îmi trimită şi alte link-uri, dacă iau cunoştinţă şi de alte poziţii critice privind aceleaşi chestiuni. Menţionez că nu am timp de polemici, aşa că las deschise comentariile doar pentru cazul că trimiteţi link-uri (sau, dacă veţi voi să polemizaţi între Dvs., cititorii, o puteţi face, în fond, dar fără medierea mea). Oricum, am obosit demult să mai dau replici la „argumentul lipsei de iubire”.

*

Dacă degringolada spirituală în care ne găsim, în România, datorată otrăvirii ortodocşilor la nivel intelectual cu relativism de sorginte materialistă, iar la nivel de simţire cu pietism de sorginte eretică nu ar fi de cel mai amarnic plâns, ar fi de râs. Precum în Caragiale. Triste sunt, însă, de fapt şi de nedrept, aceste vremuri interesante pe care am ajuns să le trăim, fiindcă aceasta am ales.

*

Iată (În sfârşit! vor spune unii) şi link-urile, în formatul autorul poziţiei: link.

Biserica Georgiei:

https://graiulortodox.wordpress.com/2016/02/24/patriarhul-giorgiei-ilia-ii-respinge-documentul-despre-ecumenism-pregatit-pentru-marele-sinod/

IPS Serafim de Pireu:

http://acvila30.ro/mitropolitul-serafim-de-pireu-dupa-ce-criterii-au-fost-selectati-episcopii-ce-merg-la-sinod-este-o-inovatie-nemaivazuta-pana-in-prezent/

IPS Atanasie de Limassol:

https://dogmaticaempirica.wordpress.com/2016/02/17/scrisoarea-mitropolitului-atanasie-de-limassol-adresata-sfantului-sinod-din-cipru-cu-privire-la-documentul-propus-pentru-sinodul-panortodox-si-intitulat-relatiile-bisericilor-ortodoxe-cu-int/

IPS Ierotheos Vlachos:

https://dragosteasebucuradeadevar.wordpress.com/2016/02/28/o-alta-scrisoare-a-ips-ierotheos-vlachos-catre-sfantul-sinod-al-bisericii-greciei/comment-page-1/#comment-18

Pr. Gheorghe Maximov:

https://dragosteasebucuradeadevar.wordpress.com/2016/03/01/celebrul-preot-misionar-rus-gheorghe-iuri-maximov-critica-teologic-declaratia-comuna-a-lui-francisc-i-si-a-patriarhului-moscovei/

Pr. Mihai Andrei Aldea:

http://www.sfantuldaniilsihastrul.ro/editoriale/256-adunarea-din-creta.html

Prof. Dimitrie Tselenghidis:

https://graiulortodox.wordpress.com/2016/02/03/11332/

https://graiulortodox.wordpress.com/2016/02/24/11484/

Document al simpozionului international „Sincretismul interreligios” (Rep. Moldova):

http://marturieathonita.ro/sfantul-si-marele-sinod-al-bisericii-ortodoxe-se-cuvine-sa-speram-sau-sa-fim-nelinistiti/

Clerici şi mireni din biserica bulgară:

https://dragosteasebucuradeadevar.wordpress.com/2016/03/11/scrisoare-adresata-patriarhului-neofit-al-bulgariei-de-catre-clericii-si-mirenii-bisericii-ortodoxe-bulgare-cu-privire-la-documentele-adoptate-pentru-sinodul-pan-ortodox/

https://dragosteasebucuradeadevar.wordpress.com/2016/03/11/un-articol-despre-eclesiologia-ortodoxa-marturisire-corecta-si-mantuire/

Advertisements

26 thoughts on “O biserică locală, diverşi clerici şi mireni, inclusiv un misionar arată lipsă de iubire [umanistă]

  1. Există şi reacţii care critică organizarea sinodului, adică reprezentarea episcopilor la sinod, care se face în aşa fel încât vocile “minoritare” să fie înăbuşite şi să rezulte o falsă unanimitate, în care fiecare Biserică locală va contribui cu un singur vot. Este o măgărie (îmi cer scuze faţă de aceste nobile animale) necanonică.

    http://acvila30.ro/mitropolitul-serafim-de-pireu-dupa-ce-criterii-au-fost-selectati-episcopii-ce-merg-la-sinod-este-o-inovatie-nemaivazuta-pana-in-prezent/

    Mai sunt şi altele, o să le caut, e bună ideea cu sinteza lor într-un singur loc.

    Like

  2. Pingback: O biserică locală, diverşi clerici şi mireni, inclusiv un misionar arată lipsă de iubire [umanistă] | Ortodoxie Traditionalista si Teologie Patristica

  3. Din pacate, treaba asta cu “anti” nu a fost dezvoltata asa mult de ecumenisti in vederea stigmatizarii cat a fost de ortodocsii cu chemare “profetica” si care au creat acest fenoment “anti”. Circula la un moment dat o poza pe Facebook de care ortodocsii “puritani” erau foarte mandri. In poza cu pricina era insirate vreo 15 de “anti” (ecumenism, cip, homosexualitate, masonerie…ca aveai impresia ca se termina in anti salata de varza si KFC…nu ca nu ar exista si ortodocsi anti fast food).

    Multi inca nu au inteles ca nu ei salveaza Biserica sau Ortodoxia, ci Biserica si Ortodoxia pe noi (noi nu aparam Biserica, doar ne marturisim apartenenta la ea, ramanand fideli invataturii revelate de Hristos in Biserica).

    De asemenea, Ortodoxia nu este vreo forma de revolutie, ci credinta revelata de Dumnezeu, prin care sa ne mantuim, noi nevand posibilitatea sa ne indreptam din fapte. Dar multi chiar cred ca Ortodoxia e o revolutie si asta e motivul pentru care i se da savoare de legionarism din cand in cand (de cele mai multe ori la limita erezie).

    Liked by 1 person

    • Din păcate, pentru cei mai puţin informaţi se face confuzie între mărturisirea ortodoxă pe internet şi astfel de alunecări în fanatism de tip fariseic (cu excepţia faptului, desigur, că fariseii erau tobă de carte, ceea ce ştim că nu e cazul cu respectivii).

      Like

    • Da. Este foarte important să aflăm şi să cunoaştem, din istoria Bisericii, ce înseamnă întreruperea pomenirii corectă din punct de vedere canonic, deoarece:

      1. Aşa cum şi istoria şi vieţile sfinţilor ne învaţă, cei care procedează astfel sunt întotdeauna învinuiţi de schismă de cei care încearcă să-şi justifice ereziile;

      2. Schismaticii îşi justifică acţiunile ca îngrădire de erezie, care acţiuni, datorită ignorării Tradiţiei Bisericii în această privinţă (adică a canoanelor şi a exemplelor istorice de aplicare corectă a lor) şi a lipsei discernământului, au însă ca efect schisma.

      Aşadar, în acest joc de alba-neagra, uite schisma nu e schisma, noi va trebui să fim capabili să distingem cine e în schismă şi cine e în Adevăr şi în Biserică. Am văzut că credincioşii din Moldova care au întrerupt pomenirea patriarhului Chiril în urma adoptării în unanimitate (!) în Sfântul Sinod rus a documentelor preliminare pentru Marele Sinod au fost deja acuzaţi de schismă pe un ton lăcrămos, care mie personal îmi aminteşte de modul în care se adresau Sfântului Maxim Mărturisitorul acuzatorii săi, în momentele în care îl luau cu binişorul.

      Like

Comments are closed.