Home

Astăzi, paginademedia.ro, un site pe care vă invit să-l vizitaţi, a publicat o ştire cu un subiect interesant, din punctul meu de vedere „Antena 3, nevoită să-i acorde drept la replică lui Aliodor Manolea pentru că l-a făcut ‚vrăjitor’”: http://www.paginademedia.ro/2014/03/antena-3-nevoita-sa-i-acorde-drept-la-replica-lui-aliodor-manolea-pentru-ca-l-a-facut-vrajitor/

Rezumând, în cuvintele paginademedia.ro:  “Mugur Ciuvică, invitat în ediția din 3 decembrie a emisiunii moderate de Mihai Gâdea la Antena 3, a spus despre Aliodor Manolea că este ‘un om care lucrează cu spiritele’, ‘vrăjitor’ și ‘parapsiholog’. Manolea a considerat că aceste afirmații îi aduc atingere ‘onoarei, reputației, profesiei, punând un semn de egalitate, în fața opiniei publice’ între el și ‘alte vrăjitoare celebre.’” (Un prim comment: „ALTE” vrăjitoare celebre? Altele, decât, adică, Dl Manolea?! Puţin derutant…).

Cine este domnul Aliodor Manolea? “Este expert radiestezist, specialist în Mind Control Deep Alpha şi Transă hipnotică terapeutică. Periodic susţine cursuri de iniţiere în terapii complementare şi sesiuni de decondiţionare transpersonală în stări de conştiinţă modificată.(http://www.info-sanatate.ro/articol,38,1544,Puterile__paranormale_si_flacara_violet_Cine_este_Aliodor_Manolea.html).

Este şi autorul unui “Manual de radiestezie” (Ed. ALSOMAR EXTRASENZORIAL, 1995). Iată ce spune “Scurtul istoric” din deschiderea cărţii (vom comenta fiecare secvenţă citată, pe rând; citările apar cu italice, sau, dacă nu vizualizaţi italicele, sunt până la “comment” ):

Ştiinţa a demonstrat cu mijloace specifice, că toate fenomenele din natură nu sunt decât asocierea variată şi mişcarea vibratorie a unuia şi aceluiaşi element iniţial…Comment: Care “ştiinţă”? Care “mijloace specifice”? Care “element iniţial”? Fraza este ilustrativă pentru un tip de imprecizie în comunicare, ce poate avea efecte manipulatorii, voite sau nu. Ştiinţa nu este o mare…varză, discutăm despre ştiinţe, fiecare cu specificul său, iar mijloacele de investigaţie ale tuturor ştiinţelor sunt observaţia şi experimentul, care (adăugăm un “detaliu”) se pot aplica, pentru a ne păstra în limitele ştiinţei, fenomenelor materiale, şi nu domeniului spiritual.

Pe de altă parte, se ştie că la baza tuturor culturilor străvechi se conturează principiul armoniei universale, care, printre altele susţine ideea că vibraţiile caracteristice stadiului de evoluţie şi involuţie a materiilor se propagă pe calea celor patru planuri, în toate direcţiile, din Univers, mai repede decât viteza gândului…Comment: Se vede că tot “ştiinţa” nedefinită, neidentificată, la care se face referire în fraza precedentă a determinat vitezele acestor “vibraţii”, ca şi pe cea a gândului (?!). Şi când te gândeşti (mai încet ca “vibraţiile”) că- bizară coincidenţă- teologia ortodoxă susţine că demonii sunt nişte fiinţe extreme de rapide, care pot călători peste tot.

În China, radiestezia cu bagheta magică pare a fi fost cunoscută cu aproximativ 4000 de ani în urmă…Comment: Bagheta “magică”? În ce ştiinţă se foloseşte aceasta? A se observa că Dl Manolea a folosit, însuşi, un sinonim pentru “vrăjitoresc”. Aşadar, practicantul radiesteziei este o persoană care foloseşte “bagheta magică”, i. e. ”bagheta vrăjitorească”, adică radiestezistul este vrăjitor.

Învăţătura FENG-ŞUE este magistral descrisă de stareţul mănăstirii FA-JU-TSE: ‘cunoaşterea ei este o ştiinţă ce se sprijină pe însuşirea anumitor reguli, pe experienţă şi în special pe un simţ dezvoltat; e ştiinţa care ne spune că natura trăieşte ca şi noi şi că ea are un suflet înzestrat cu toate elementele de coordonare misterioasă între spaţiul ceresc, aer, pământ, apă şi stele. Geomantul (radiestezistul) cuprinde intuitiv această legătură şi e conştient că numărul infinit al energiilor naturii sunt între ele în strânsă legătură…Comment: Care ştiinţă se ocupă de suflet(ul a orice)? Aici intrăm în domeniul…duhovnicesc (de la “suflet”), iar această perspectivă, conform teologiei ortodoxe, la care ader, este una păgână. Aşadar, radiestezistul este o persoană cu credinţe păgâne.

Se ştie că profetul Moise a crescut la curtea faraonilor unde, bucurându-se de protecţia curţii, a pătruns cu multă iscusinţă în tainele sacerdoţilor egipteni, taine ce au cuprins şi secretul radiesteziei cu bagheta…Comment: Aici se atribuie Sfântului şi slăvitului prooroc Moise, văzătorul de Dumnezeu a fi avut concepţii păgâne şi a fi practicat cu “bagheta magică”, adică a fi fost nu văzător, ci împotrivitor de Dumnezeu, ca orice păgân şi vrăjitor. Aceasta este o hulă. Dacă aceasta este doctrina radiestezistă, observăm că radiestezistul este un păgân, prin concepţii (fie el şi botezat ortodox) vrăjitor, hulitor al lui Dumnezeu şi al sfinţilor Săi.

Condamnarea de la început de către creştinism a ceremoniilor şi formulelor de natură mistică şi plină de accente vrăjitoreşti, caracteristice cultelor păgâne, se transformă ceva mai târziu în acte şi măsuri de persecuţie serioase…Comment: Se declară, aici, caracterul mistic al radiesteziei, aşadar se confirmă că radiestezia nu este o ştiinţă, ci o credinţă de natură religioasă şi “plină de accente vrăjitoreşti” (sic!).

Radiestezia este arta de a utiliza şi interpreta unele fenomene psihice născute în noi prin intermediul unor influenţe exterioareComment: Eliptică, misterioasă definiţie. Se poate pune întrebarea “influenţe a ce?” dar la fel de bine şi “ale CUI?”. După datele de până acum, la varianta a doua de întrebare, răspunsul ortodox este clar: fiind vorba despre o doctrină păgână, vrăjitorească- ale satanei şi îngerilor săi.

Radiestezia mentală (psihică, spirituală, intuitivă) îşi bazează aparatul teoretic pe aşa numită TEORIE INFORMAŢIONALĂ, conform căruia, în Univers, există o ‘bancă de date’ la care subconştientul operatorului radiestezist apelează, primeşte răspunsul şi, conform codului stabilit (convenţiei mentale stabilite) conştientul traduce…Convenția mentală este un acord pe care operatorul îl încheie cu el însuși și care trebuie să-i permită interpretarea mișcărilor instrumentului radiestezic, în raport cu dorința mentală care l-a emis sau cu întrebările pe care le-a formulat… [respectând uzanţele, citarea reproduce întocmai şi erorile dactilo din original] Iată un exemplu de “convenţie mentală”, din acelaşi manual: “Pendulul se va roti spre dreapta (stânga) când mă voi găsi pe direcţia unei surse de apă”. Comment: “Banca de date” este întrebată şi oferă răspuns! Altfel spus, se dialoghează, cu “banca de date”. Adică, se stabileşte o relaţie interpersonală, cu “banca de date”. Ergo, banca de date este persoană/persoane. Numai Mântuitorul să nu o întrebe, de pildă, cum se numeşte, căci s-ar putea să răspundă Legiune este numele meu, căci suntem mulţi (Marcu, 5, 9, vezi întreg Mc 5).

Acest acces, în toate cazurile, este direct proporţional cu gradul de deschidere, de elevare spirituală. Comment: Dacă radiestezia este o ştiinţă, iar “banca de date” altceva decât vreo entitate, sau mai multe, din lumea nevăzută, ce are a face gradul de elevare spirituală, cu intensitatea accesului acestuia de tip comunicare interpersonală, la numita “bancă”?

RADIESTEZIA este arta de a utiliza indicatoarele radiestezice făcând să intervină voluntar activitatea inconştientă pentru a ajuta la descoperirea a tot ce este ascuns facultăţilor normale ale individului, dar a cărui existenţă este reală. Comment: Cum poate interveni voluntar o activitate inconştientă? Ceea ce este ascuns facultăţilor normale devine, prin această artă, accesibil unora anormale? Da, dacă se consideră ortodoxia, credinţa şi viaţa în Hristos drept firescul naturii umane, ca şi condiţia normală a persoanei, într-adevăr, păgânismul, vrăjitoria şi hula sunt anormale.

În concluzie, coroborând datele pe care însuşi le oferă Dl Manolea, în cele numai câteva citate alese din cartea dumnealui, care este, în fapt, o cu mult mai bogată colecţie de argumente „involuntare care intervin inconştient” (ca să-l parafrazăm chiar pe autorul analizat) în susţinerea poziţiei criticilor săi ortodocşi se poate afirma că a avut dreptate, cerând reparaţii, pentru a se fi spus că ar fi “vrăjitor”. O mai bună reprezentare a poziţiei dumnealui, aşa cum decurge din cartea de vizită pe care o constituie opera sa este: persoană cu concepţii păgâne, vrăjitor, hulitor al lui Dumnezeu şi al sfinţilor Săi.

Eu sunt persoană fizică, şi nu Antena 3, aşa că nu mă găsesc sub incidenţa legilor audio-vizualului, dar îi voi acorda Dlui Manolea un civilizat drept la replică, by default. Ce voi preveni, însă, din capul locului, este vreo inutilă dispută pe termeni. Din perspectiva ortodoxă, ceea ce susţine şi practică dumnealui se numeşte întocmai cum am prezentat, mai sus (şi cum însuşi, de altfel, afirmă, în mod indirect sau direct, şi aici iată că, în mod paradoxal, părem a cădea de acord, deşi cu Antena 3 nu a fost consecvent). A mi se pretinde să susţin altminteri reprezintă tentativă de încălcare a libertăţii de conştiinţă.

Se zice că un sultan otoman ar fi dat un decret prin care se interzicea utilizarea de termeni “derogatorii” referitori la cei de alte credinţe decât cea musulmană. Nişte neştiutori de carte au întrebat pe un hoge ce zice decretul afişat la ei în sat. Zice- ar fi răspuns hogea– că nu mai este voie să le spui ghiaurilor „ghiauri”.

Nu că aş considera islamul altceva decât o falsă, nemântuitoare credinţă, dar apreciez umorul şi chiar şi valoarea de argument pur logică a acestei istorioare. Rog, aşadar, a nu mi se pretinde să nu le spun ghiaurilor „ghiauri”. În rest…aşteptăm, cu interes, replici.

Advertisements

3 thoughts on “Radiestezistul Aliodor Manolea NU este “vrăjitor”!

  1. Radiestezia (aşa cum o descrie Dl Manolea, dar nu numai el) poate fi recunoscută ca una din multele forme sub care se prezintă vrăjitoria. Astfel, „transă hipnotică” şi „stări de conştiinţă modificată” de factură „transpersonală” utilizează şi şamanii diverselor populaţii tribale (amerindieni şi mulţi alţii) – vezi, d. ex., această lucrare: http://www.marshall.edu/jrcp/VE13%20N1/jrcp%2013%201%20thomason.pdf
    (Şamanii sunt practicieni iniţiaţi ai relaţiei magic-extatice cu duhurile – vezi lucrarea clasică a lui M. Eliade, „Şamanismul şi tehnicile arhaice ale extazului”, publicată în română la Humanitas, 1997 – adică, din perspectiva creştin-ortodoxă, vrăjitori în toată puterea cuvântului.)
    Ca să revenim la lucrarea citată mai sus, a lui T. C. Thomason, el afirmă – pe bună dreptate – că „The spiritual context of ritual healing is what makes it transpersonal” – „contextul spiritual [adică păgân – Al. I.] al vindecării rituale este ceea ce o face transpersonală”.
    Şamanismul se îmbină foarte bine, în zilele noastre, cu practicile asumate de către radiestezişti. În Iacuţia post-comunistă, unii şamani sau descendenţi ai unor şamani (deci moştenitori ai relaţiei cu duhurile – în multe cazuri, inclusiv în Iacuţia, aceasta se transmite în familie) se implică în activităţi de tip radiestezic: găsirea obiectelor pierdute, „încărcări cu energie”, practici extrasenzoriale şi telepatice etc. (Balzer, M. M., 1997. Soviet Superpowers. Worlds of the Shaman, Natural History, 106(2): 38-39).
    Ghicitul cu bagheta/nuieluşa/ansa (rabdomanţia), tipic(ă) pentru radiestezişti, este una din primele practici pe care le învaţă iniţiaţii în neo-şamanismul maghiar (Lázár, I., 2006,. Táltos healers, Neoshamans and multiple medical realities in modern Hungary. Pp. 35-53 în Johannessen, H., Lázár, I. (ed.), Multiple medical realities: patients and healers in biomedical, alternative and traditional medicine. EASA series, vol, 4, Bergmann Books).
    Bagheta magică sub diversele ei forme se întâlneşte ca instrument la vrăjitoarele din România (Deliu, A., Frâncu, G., 2004. Vrăjitoare, ghicitoare şi prezicătoare din România. Ed. Arkana, Bucureşti.) ca şi la şamanii mongoli şi siberieni, la care apare şi cea în unghi, „ansa” radiesteziştilor (Mercier, M., 1992. Chamanisme et chamans. Dangles, St.-Jean-de-Braye). Augurii romani şi ghicitorii chinezi foloseau pendulul în acelaşi fel ca radiesteziştii (Conway, D. J. 2001, A little book of pendulum magic. Crossing Press, an imprint of Crown Publishing Group, a division of Random House inc., New York).
    În Australia, la populaţia Achilpa-Aranda, exista practica de a urma înclinarea unui băţ consacrat, ce simbolizează axa universului şi calea de a urca la cer a zeului lor – analog cu principiul folosirii baghetei/ansei la radiestezişti (Sullivan, L. E., 1987. Supreme beings. În Eliade, M. (ed. principal), The Encyclopedia of Religion, Macmillan, New York, vol. 14: 166-186).
    Tot în Australia, la Aranda, „energia” magică folosită de vrăjitorul tribal, deşi este definită ca o „energie” impersonală, dialoghează cu vrăjitorul şi îl întreabă unde trebuie să se ducă (Spencer, B., Gillen, F. J., 1899. The Native Tribes of Central Australia. London) – în mod analog cu dialogul între radiestezist şi „banca de date” a „Universului”. „Energia” şi „banca de date” dialoghează cu omul! Lingvistica ne ajută să descoperim cine este „energia” cu care dialoghează vrăjitorul Aranda: termenul pentru această energie misterioasă este foarte apropiat (dacă nu doar o altă transliterare) de cel pentru simbolul „mâinii demonului” pictat pe fruntea vrăjitorilor în unele ceremonii de iniţiere (Spencer, B., Gillen, F. J., 1899, op. cit.).
    Se mai pot da şi alte exemple comparative între diverse tradiţii tribale vrăjitoreşti şi practicile radiestezice. Ceea ce rezultă fără dubiu este că radiestezia şi vrăjitoria se suprapun şi sunt doar termeni diferiţi de prezentare către public ale uneia şi aceleiaşi tradiţii – o tradiţie păgână, magică, de respins şi evitat de către creştinii ortodocşi.

    Like

  2. Dragi cititori, noi, după cum se vede, comentăm, aici, fiecare în stilul propriu- eu folosind materialul de la însăşi “opoziţia ideatică”, Alex aducând date ştiinţifice independente, relevante pentru caz. Ce vă rugăm, împreună, este să reţineţi ceea ce vă este mai la îndemână, dintre aceste argumente şi să încercaţi să duceţi mai departe ideea de bază, anume că radiestezia este vrăjitorie. După cum vedeţi, argumentaţia nici măcar nu este una complicată. Cu un efort nu foarte mare, zic eu, puteţi face un bine imens. Din ce în ce mai multe persoane ajung să-şi facă păcate mari umblând după soluţii “pentru sănătate, noroc şi prosperitate”. Sigur că prima problema este materialismul care stă la rădăcina acestor dorinţe crescând până la iraţional, dar…din aproape în aproape şi pas cu pas. Măcar să renunţe, iniţial, la apelul la astfel de lucruri demonice şi i-o milui Hristos, şi cu schimbarea cugetului, dacă intră pe o atare direcţie şi se străduiesc, puţintel. Mulţumesc celor care ne-au dat share!

    Like

  3. Daca radiestezia este vrajitorie atunci si intuitia este tot vrajitorie. Radiestezia este doar manifestarea subconstientului in prezenta unei surse de apa sau a altor lucruri pe care le avem de descoperit. De fapt folosirea pendului sau a ansei sunt doar mijloace de manifestare , creierul putand sa detecteze sursele si fara acestea. Omul are capacitati native remarcabile, daca sunt si cultivate atunci putem sa le folosim . Mi se pare prea mult spus vrajitorie de vreme ce magi samani chiar medici (in medicina 90 % este intuitie restul date scrise, chirurgul stie precis unde sa caute si sa taie si asta nu este scris nicaieri ).

    Like

Comments are closed.